Om meg

Bildet mitt
Dette er ikke den oftest oppdaterte bloggen for forfatteren er helst ute på tur..å være ute i friluft er nemlig noe av det jeg setter mest pris på her i livet, og jeg kunne ikke tenkt meg et liv uten. Mange av de fine opplevelsene jeg opplever på mine oppdagelsesferder får jeg så lyst til å forevige. Ved å uttrykke mine opplevelser i form av ord og bilder, kan jeg for min egen del oppleve de igjen, og i tillegg dele de med andre og forhåpentlig inspirere litt. Nyt bloggen! Og ikke minst, nyt livet :)

Etiketter

friluftsliv (38) vakre Fræna (35) Bud (21) OJSANN (10) på to hjul (8) sunnmøre (4) Fredly (3)
susnet statistik Det er stk her akkurat nå. I løpet av dagen i dag har vært innom. i løpet av uken, og i løpet av måneden. Alt i alt har vært innom siden 08.02.2010.

lørdag 18. september 2010

Stad.. mens vi venter på surfebårene

bølger = bårer (i Bud)
Navnet Stad kommer fra norrønt, antakelig i betydningen stanse og har sammenheng med at sjøfarende her måtte ligge og vente på bedre vær. Første dagene var det nokså flatt, så vi måtte også vente. Men ingen grunn til å deppe for det om..  for på Stad er det nemlig alltids noe å fylle tiden med :)

Første dag satt jeg på Ervikstranda og nøt sol og utsikt. 

Camilla og jeg kjørte bilen ned ved vannet på Drage hvor vi sovna inn med bølgeskvulp i bakgrunn og klår stjernehimmel over oss. Kjempekoselig :)

Neste dag var det også flatt! Så vi spente opp slakklina over vannet ved moloen og lekte oss litt. Flere bilder kommer..


Lite er mer kvalitetstid enn når en trivelig gjeng sitter ute og mekker i hop god mat sammen
bålbildet er fra google
Bakt potet :)
Tips: Få gloa litt ut av bålet, for da kan du bake potetene samtidig som det brenner i bålet, uten å brenne potetene. Hvis du kløyver veden i mindre kubber, får du mye glør enda raskere. Og har du ikke aluminiumsfolie, går det også greit å bake poteten direkte i glørne. Eneste at da blir potetskallet litt tjukkere og sprøere.

Etter ca 30-60min(avhengig av potetstørrelse) tar du poteten ut til avkjøling før du bretter av toppen på folien, skjærer et kryss og klemmer den litt så den åpner seg og blir klar for fyllet.
Noen alternativ til fyll er kryddersmør(eller vanlig smør blandet med persille, hvitløk eller lignende), mais, skinketerninger, rømme, revet ost, stekte bacontreninger eller tomatbønner. Eller som vi gjorde, ingen fyll, men bare ha poteten attåt resten av maten.

Husk: Aluminiumsfolie brenner ikke, og skal derfor ikke kastes på bålet!

Lars, Kristian, Camilla og Mats
Mat smaker mye bedre når den spises ute :)

Fisk, Lars og Mats
På moloen ved Ervika er det veldig fint å fiske. Mats imponerer med å slå i hjel fisken bare med håndneven. Manndig! Stappmett som vi var etter middagen, passet det veldig bra at en av bøndene kom inn fra sjøen og takket ja til alle 12 fiskene.

Også fikk vi en kasse med krabbe :) Folket på Stadlandet er forresten fantastisk trivelige!


EliseTheoline, Camilla, Lars og Mats
Til dessert prøvde vi å poppe en vanlig posepopcorn på primus,
noe som gikk overraskende bra :) Bare litt svart i bunnen..

På veg til Hoddevik kjører man gjennom bygda Drage. Legg merke til drage-stein formasjonen i fjellet. Prøvde å finne ut om stedet heter Drage på grunn av denne, men har ikke funnet det ut enda. Noen som vet?

Møtte denne morsomme gjengen på vegen over til Hoddevika :)

Vedinnsamling til bål..

syns du var flink jeg, Mats ;)


Mats og EliseTheoline
Bål er kooos!
Tips: Fuktig ved gir mer røyk og mindre kos! Bruk helst gamle uttørkede furugrener fra nede på treet for de innholder harpiks og tjære som brenner fole godt ;)



Ragnhild, Siril og Møyfrid
Et steinkast fra stranda i Hoddevik ligger det store hvite surfehuset til Torkild Strandvik, Strandro. Her kan surfere  bo og leie eller kjøpe forskjellig utstyr. Mer info om priser, overnatting, utstyr og bølgerapport finner du her.
Siril

Kristian og Møyfrid
Ved Strandro har de spent opp en slakkline som man også kan fylle ventetiden med. 

                    Kristian, Siril, Møyfrid og Ragnhild                                                                                    Siril
Endelig kom surfebårene :D Litt uttøying, også var vi ganske klar for surf!!
Kameraet tåler ikke vann, så surfebilder ble det dessverre tatt lite av.. 
Sjekk ut den linken ovenfor, for der blir det lagt ut surfebilder hver dag.
Helst anbefales det å ta turen dit og ta egne surfebilder ;) 

Ragnhild og Siril                                                                Møyfrid, Kristian, Siril og Ragnhild
Etter endt surfesession sto det en stor pose fullt opp med mat utenfor bilen min. En surfegjeng fra Sverige hadde visst litt mat til overs etter oppholdet hos Torkild. Dermed ble det god middag den dagen og. Tack så mycket :)


1 kommentar:

Camilla Monsen sa...

Let's do it again soon! Disse bildene kler bloggen din max og du må komme deg tilbake og ta fler. Flere gode minner.

Liker at bildene er så store og de har utrolig fine farger. Det gjør seg!

God tur til Tyrkia.